branderburgia.gif
12
lis
2013

Polsko-Niemieckie Warsztaty Przyrodnicze

autor: Kalina Maciejewska 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej

Polska (Województwo Lubuskie – Brandenburgia) 2007 - 2013

Fundusz Małych Projektów i Projekty Sieciowe

Euroregion „Sprewa-Nysa-Bóbr” 

 

 

 

Tytuł projektu

 

 

 

Polsko-Niemieckie Warsztaty Przyrodnicze

 

 

Wnioskodawca

 

 

 

Zespół szkół Ekologicznych im. Unii Europejskiej w Zielonej Górze

 

 

Partner projektu

 

 

Jugendamt Cottbus

 

 

 

Wartość dofinansowania

 

 

8979 Euro

 

 

Okres realizacji

 

 

 

                                             18.03.2013 - 13.05.2013

 

 

Opis projektu

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Główne działania podczas projektu:

1.     Wykonanie pracy zainspirowanej obserwacją przyrody: np. , plakat, wycinanka itp.

Uczestnicy tworzyli prace w dowolnej technice, przeważały farby i kredki, ale też pojawiły się prace przestrzenne wykonane z gliny i  papieru do lepienia. Wysiłek artystów został nagrodzony upominkami.

2.     Warsztaty praktyczne: wykonanie budki lęgowej.

Celem warsztatów było wykonanie budek lęgowych zgodnie z projektem p. Sokołowskiego. Młodzież przygotowała budki mniejsze – dla sikorek, większe – dla dzięciołów. Zajęcie odbyły się w świetlicy ośrodka w Przylepie. Elementy drewniane zostały wcześniej przygotowane, a w trakcie  dwudniowych warsztatów poskładane i pomalowane. Gotowe zostały przekazane Nadleśnictwu Zielona Góra. Obecnie wiszą na drzewach w Starym Parku w Zatoniu.

3.     Las nocą- wędrówka z latarkami, rozpoznawanie dźwięków przyrody.

Uczestnicy spacerowali po okolicy, zaopatrzeni w czołówki podglądali nocne życie lasu. Udało, im się zobaczyć sarny i dziki, te ostatnie wzbudziły lekkie przerażenie’. Młodzież chętnie dzieliła się wrażeniami z wycieczki. Okazało się, że wieczorem las też żyje.

4.     Wycieczka do Międzyrzeckiego Rejonu Umocnionego - największego siedliska nietoperzy w Polsce.

Była to wycieczka autokarowa. Młodzież zaopatrzona w lampki czołowe, lornetki i suchy prowiant zwiedzała Międzyrzecki Rejon Umocniony. Grupę oprowadzał licencjonowany przewodnik biegle posługujący się językiem niemieckim. Młodzież poznała historię tego miejsca oraz dowiedziała się, że jest to największe w Europie siedlisko nietoperzy. Tych ostatnich nie zobaczono, gdyż jeszcze spały... Uczestnicy mieli okazję przejechać się drezyną oraz obejrzeć militaria z czasów II wojny światowej.

5.     Nauka jazdy konnej, zawody jeździeckie.

Warsztaty przyrodnicze sprzyjały nauce jazdy konnej. Młodzież codziennie uczestniczyła w zajęciach jeździeckich. Podczas deszczowej pogody nauka jazdy konnej odbywała się w krytej ujeżdżalni. Nabyte umiejętności mogli pokazać w piątek (5 kwietnia) podczas zawodów jeździeckich. Zajęcie z końmi bardzo przypadły do gustu polskim i niemieckim uczestnikom warsztatów. Najbardziej zainteresowani mogli pełnić tzw. wachty pod opieką pracowników ośrodka.

6.     Wycieczka do Ciemnic – miejsca występowania bobrów i żurawia szarego.

Była to wycieczka autokarowa zorganizowana we współpracy z Nadleśnictwem Zielona Góra. Pracownicy Nadleśnictwa zabrali młodzież w bardzo ciekawe miejsca z punktu widzenia ochrony przyrody. Młodzież miała okazję obserwować łabędzie i szare żurawie. Ponadto zobaczyli ślady bobrów i innych zwierząt.

7.     Codzienne zajęcia integracyjne oraz kształcenie międzykulturowe.

Uczestnicy warsztatów brali udział w zajęciach integracyjnych. Były one prowadzone przez polskich i niemieckich opiekunów. Spotkania te pomagały przełamywać bariery językowe oraz zachęcać do porozumiewania się w języku obcym. Ponadto uczestnicy przygotowali wieczorek międzykulturowy, na których prezentowano polskie i niemieckie zabawy intelektualne i sprawnościowe.

8.     Zwiedzenie ogrodu botanicznego w Zielonej Górze.

Uczestnicy poznali zbiory ogrodu botanicznego. Zwiedzili poszczególne jego strefy, największe zainteresowanie budziły rośliny egzotyczne. Jednak nieprzychylna aura (śnieg) sprawiła, że nie wszystkie rośliny można było obejrzeć, gdyż pokrywała je pierzynka ze śniegu.  W ramach promocji ogrodu – uczestniczy mieli wstęp gratis.

 

Projektem zarządzali koordynatorzy, po jednym z każdej strony projektu. Koordynatorzy byli w kontakcie telefonicznym i mailowym. Wszelkie decyzje związane z przygotowaniem i realizacją działań podejmowano wspólnie. Osoby te były odpowiedzialne za każdy etap przebiegu i realizacji projektu, czuwały nad jego terminową i skuteczną realizacją.  Z kolei opiekunowie byli odpowiedzialni za dyscyplinę oraz bezpieczeństwo uczestników.

Partner niemiecki odpowiedzialny był za wytypowanie uczestników projektu oraz   opiekunów, jak również za wykupienie dla nich ubezpieczenia. Partner polski przygotował wymianę od strony formalnej:  bazę noclegową, wyżywienie oraz wykonał niezbędne czynności potrzebne do prawidłowej realizacji wcześniej ustalonego programu. Należy zaznaczyć, iż wszystkie działania związane z niniejszym projektem  były realizowane wspólnie z grupą niemiecką.

Każdego dnia wieczorem grupa spotykała się w świetlicy, gdzie dzielono się refleksjami i opiniami dotyczącymi minionego dnia. Wymiana myśli miała charakter krótkiej ale dynamicznej rozmowy. Uczestnicy nie wypełniali ankiet ewaluacyjnych.

Uczestnicy przyjechali 2 kwietnia 2013 o godz. 12.00.  Goście z Niemiec wyjechali  (7 kwietnia 2013) po godz. 12.00, natomiast rodzice polskich uczestników odbierali swoje dzieci w godz. 12.00 14.00.

 

 

 

Działania informacyno-promocyjne

 

1. Już podczas pierwszego dnia realizacji projektu uczestnicy zostali zapoznani z informacją o jego finansowaniu, otrzymali koszulki z logotypami Euroregionu.

2. Informacja o zrealizowanych działaniach ukazała się na stronie internetowej szkoły www.ek.zgora.pl .

3. W „Gazecie Lubuskiej” ukazały się dwa ogłoszenia opatrzone logotypami Euroregionu  i informacją o finansowaniu projektu przez Euroregion Sprewa-Nysa-Bóbr.

4. Wszystkie upominki (nagrody, gadżety) były opatrzone informacją o finansowaniu przez Euroregion.

5. Wydrukowaliśmy plakaty i jeden bilbord - również informujące o pochodzeniu środków finansowych na działania projektowe. Plakaty umieściliśmy w pomieszczeniach, gdzie prowadziliśmy zajęcia (po projekcie trafiły do rąk uczestników).

6. Po zakończeniu projektu zorganizowaliśmy wystawę prac, które umieściliśmy w specjalnej gablocie zakupionej na potrzeby projektu. Ona również została oklejona informacją o źródłach finansowania projektu.

 

 

 

Zdjęcia