euroregion.gif
12
cze
2007

Znowelizowano Prawo Zamówień Publicznych

autor: Beata Kurek 

Od 11 czerwca 2007 r. obowiązuje większość zapisów kolejnej nowelizacji ustawy Prawo Zamówień Publicznych. Wprowadzone zmiany mają zapewnić szybszą i sprawniejszą absorpcję funduszy europejskich, zwłaszcza, że w latach 2007-2015 Polska będzie miała do wykorzystania 67,3 mld euro, czyli ponad pięciokrotnie więcej środków niż w okresie 2004-2008. Nowelizacja przepisów Prawa zamówień publicznych będzie miała także pozytywny wpływ na przyspieszenie realizacji projektów związanych z organizacją mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012.

System zamówień publicznych, obowiązujący w Polsce, jest nadal bardziej restrykcyjny od unijnego, dlatego procedury wymagają dalszej decentralizacji. Widoczne są pozytywne efekty stosowania znowelizowanej ustawy, a jednocześnie nie stwierdzono dotychczas nadużyć, wynikających z mniej restrykcyjnych przepisów. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego zdecydowało się na kolejny krok w kierunku dalszej liberalizacji procedur i przygotowało kolejną nowelizację ustawy, której większość nowych przepisów obowiązuje od 11 czerwca br.



Wprowadzone zmiany mają zapewnić szybszą i sprawniejszą absorpcję funduszy europejskich. Zwłaszcza, że w latach 2007-2015 Polska będzie miała do wykorzystania 67,3 mld euro, czyli ponad pięciokrotnie więcej środków niż w okresie 2004-2008. Nowelizacja przepisów Prawa zamówień publicznych będzie miała także pozytywny wpływ na przyspieszenie realizacji projektów związanych z organizacją mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012.

 



Najważniejsze zmiany w ustawie Prawo zamówień publicznych:

  • Procedury przetargowe nie będą stosowane, jeśli wartość zamówienia nie przekroczy 14 tys. euro. W tym zakresie zamawiający będą zobowiązani do zapewnienia równego traktowanie podmiotów oraz zachowania reguł konkurencji

  • Podniesienie progu, poniżej którego będzie stosowana procedura uproszczona. Próg 60 tys. euro zostanie zastąpiony progami wynikającymi z prawa wspólnotowego i będzie uzależniony od rodzaju zamówienia i zamawiającego  (137 tys. euro w przypadku administracji rządowej, 211 tys. euro w przypadku samorządów i 422 tys. euro przy tzw. zamówieniach sektorowych). Przyjęcie takiego rozwiązania zmniejszy obciążenia biurokratyczne przy udzielaniu zamówień o mniejszej wartości oraz przyspieszy udzielanie zamówień. Wykonawcy nie będą mieli możliwości wnoszenia odwołań i skarg, jednym środkiem ochrony prawnej będzie protest

  • W postępowaniach od 14 000 euro do progów unijnych zamawiający będą samodzielnie zamieszczać wszystkie ogłoszenia wyłącznie w elektronicznym Biuletynie Zamówień Publicznych, udostępnianym na stronach portalu internetowego Urzędu Zamówień Publicznych. Obecnie  ogłoszenia są przekazywane Prezesowi UZP, a dzięki rezygnacji z pośrednictwa Prezesa UZP ogłoszenie będzie dostępne już tego samego dnia

  • Przewiduje się liczne rozwiązania ułatwiające udzielenie zamówienia (m.in. krótkie terminy składania ofert, możliwość odstąpienia od powołania komisji przetargowej)

  • W przypadku zamówień powyżej 137, 211 i 422 tys. euro, będzie możliwość odwołania się do nowej instytucji – Krajowej Izby Odwoławczej. Zastąpi ona obecnie działający arbitraż, który jest krytykowany m.in. za niejednoznaczne orzecznictwo

  • Rozszerzeniu ulega obowiązek uzupełniania brakujących dokumentów lub dokumentów zawierających błędy. W obecnym stanie prawnym obowiązek ten dotyczy wyłącznie dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu. W wyniku nowelizacji obowiązek ten będzie dotyczył również dokumentów tzw. przedmiotowych, czyli potwierdzających, że oferowane dostawy, usługi lub roboty budowlane spełniają wymagania określone przez zamawiającego

  • Do zwiększenia zasady jawności mają przyczynić się zmiany nakładające obowiązek przekazywania przez zamawiającego wraz z informacją o wyborze najkorzystniejszej oferty nie tylko informacji o wykonawcy, którego ofertę wybrano, ale również nazw wszystkich wykonawców uczestniczących w postępowaniu o udzielenie zamówienia wraz z oceną złożonych przez nich ofert. Informacje te będą udostępniane na stronie internetowej, a w postępowaniach o wartości od 10 000 000 euro (dla dostaw lub usług) i 20 000 000 euro (dla robót budowlanych) będą dodatkowo przekazywane Prezesowi UZP oraz Szefowi Centralnego Biura Antykorupcyjnego

  • Nowelizacja wprowadza wyraźną regulację pozwalającą zamawiającemu na zawarcie umowy w sprawie zamówienia publicznego po upływie terminu związania ofertą, jeżeli zamawiający poinformuje przed upływem tego terminu o wyborze oferty, a wykonawca wyrazi zgodę na zawarcie umowy na warunkach określonych w ofercie

  • Doprecyzowaniu ulega w projekcie termin zakończenia kontroli przed zawarciem umowy (kontroli uprzedniej). Proponuje się, aby za zakończenie kontroli równoznaczne ze stwierdzeniem braku naruszeń w postępowaniu o udzielenie zamówienia uznawać także nie doręczenie przez Prezesa UZP zaleceń pokontrolnych w określonych ustawowo terminach. Nowym rozwiązaniem jest ponadto przeniesienie kompetencji do opiniowania zastrzeżeń do zaleceń pokontrolnych należącej obecnie do Rady Zamówień Publicznych (organu opiniodawczo-doradczego Prezesa UZP) do kompetencji tworzonej Krajowej Izby Odwoławczej, z jednoczesnym skróceniem terminu na wydanie opinii z 30 do 15 dni. Dzięki takiemu rozwiązaniu zamawiający będzie miał możliwość zawarcia umowy i udzielenia zamówienia w szybszym niż obecnie terminie.

 

Najistotniejsze zmiany w ustawie dotyczą rozpatrywania odwołań. Mają one na celu zwiększenie profesjonalizmu osób rozpoznających odwołania, a także podwyższenie jakości wydawanych przez nich orzeczeń i jednolitości orzecznictwa. W tym celu rezygnuje się z rozpoznawania odwołań przez arbitrów i odpowiedniego stosowania przepisów Kodeksu postępowania cywilnego dotyczących sądu polubownego. Tworzy się zatem w miejsce arbitrów nowy podmiot – Krajową Izbę Odwoławczą przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych. Będzie ona składać się z nie więcej niż 100 członków orzekających zawodowo, mających wyłącznie wykształcenie prawnicze i co najmniej 5-letnie doświadczenie. Członkowie Izby będą powoływani i odwoływani przez Prezesa Rady Ministrów po przeprowadzeniu postępowania kwalifikacyjnego obejmującego egzamin pisemny (sprawdzający ich praktyczną i teoretyczną znajomość przepisów związanych z udzielaniem zamówień) oraz rozmowę kwalifikacyjną. Członkostwa w Izbie nie będzie można łączyć z innym zatrudnieniem ani wykonywaniem innych zajęć zarobkowych z wyjątkiem działalności naukowej i naukowo-dydaktycznej. Naruszenie obowiązków członka Izby i uchybienia godności zawodowej będą powodować odpowiedzialność dyscyplinarną. Organami Izby będzie Prezes (kierujący jej pracami) i wiceprezes Izby oraz zgromadzenie ogólne.

 


Członkowie Izby będą wynagradzani, podobnie jak obecnie arbitrzy, z dochodów uzyskiwanych z wpisów z tytułu prowadzenia postępowań odwoławczych, gromadzonych na  rachunku dochodów własnych.

 
 
***

Większość zapisów ustawy wchodzi w życie 11 czerwca 2007 r.

Natomiast art. 1 pkt 43 lit. b i d oraz lit. e w zakresie art. 154 pkt 17-19, art. 1 pkt 44, art. 1 pkt 48, 49 w zakresie art. 172-176, art. 1 pkt 51, 52 w zakresie art. 184 ust. 2-6, art. 185-193a i art. 1 pkt 53-55 wchodzą w życie 12 października 2007 r.

Art. 1 pkt 49 w zakresie art. 176a i art. 7 ust. 1 obowiązują od  26 maja 2007 r.

Pobierz plik


Ustawa z dnia 13 kwietnia 2007 r. o zmianie ustawy - Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 11 maja 2007 r., nr 82, poz. 560)